آموزش مثال شماره ی 1
یک پروژه ی جدید بسازید و فایل mwt.jar رو هم که تو پست قبلی گفتم از کجا دانلود کنید به classpath پروژه تون اضافه کنید.
حالا این مثال رو دانلود کنید:
http://j2me-mwt.sourceforge.net/examples/Example1.java
و به پروژه تون اضافه کنید.اگر یک بار اجراش کنید می بینید که کلمه ی Hello World در صفحه چاپ می شه و با فشار دادن کلید 5 از برنامه خارج می شوید.
توضیحات سورس:
در این فایل دو تا کلاس وجود داره یکیش Canvas1 که توش Window رو می کشه و فشار دادن کلیدها رو چک می کنه و دیگری Example1 که از MIDlet مشتق شده و به محض اجرای برنامه یک شی از Canvas1 می سازه و اون رو نمایش می ده.
خط 25: اینجا یک شی از Window به اسم win ساخته می شه در x,y برابر 0 و طول و عرضی برابر طول و عرض صفحه که بقیه ی پنجره ها و عناصر رو توی اون قرار می دیم.
خط 29: این تابع KeyPressed مربوط به Canvas هست. به محض اینکه کلیدی فشار داده می شه فشار داده شدن کلید به win اطلاعات داده می شه و در خط بعد اگر کلید فشار داده شده برابر 5 باشه فلگ خروج برنامه ست می شه.
خط 35: این Constructor کلاس Canvas1 هست و به محض ایجاد یک شی از اون یک Label در مختصات 10و10 به طول و عرض 60و20 با متن Hello World به win اضافه می شه.
خط 40: این تابع یک thread جداگانه است که توش مقدار کلیدها چک می شه و زمانی که exit == true شود از برنامه خارج می شود.
خط 51: این تابع paint مربوط به Canvas هست که توش باید Window رو بکشیم تو 2 خط اولش صفحه رو کاملا پاک می کنیم و در خط سوم با تابع win.paint(Graphics g) پنجره ی اصلی با تمام محتویاتش کشیده می شه.
خط 59: همون کلاس MIDlet هست که توش باید Canvas رو نشون بدیم و thread مربوط به کلاس Canvas1 رو اجرا کنیم.
خوب این ساده ترین مثال بود و به مرور در مثال های پیچیده تر استفاده از background و فونت bitmap که شامل فونت های فارسی هم می شه رو براتون توضیح می دم.
یه کم به این مثال ور برید مثالا در خط 35 می تونید علاوه بر Label عناصر دیگه مثل Button رو هم به فرم اضافه کنید و نتیجه رو ببینید و اگر مشکلی داشتید برای پرسیدن سوالاتتون وقت رو از دست ندید که اگر یاد نگیرید از دستتون رفته.