هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


 
الرئيسيةجستجوأحدث الصورثبت نامورود

 

 From Shariati

اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
Admin
Admin
Admin


تعداد پستها : 455
Location : Linux
Registration date : 2007-08-28

From Shariati Empty
پستعنوان: From Shariati   From Shariati Icon_minitimeالخميس أكتوبر 04, 2007 3:41 am

می خوانید قسمتهایی از کتاب تشیع علوی و تشیع صفوی از دکتر علی شریعتی . امید است که با آثار این معلم شهید بیشتر آشنا بشوید .

تشيع سرخ و تشيع سياه

اسلام ديني بود كه با" نه" ي محمد -وارث ابراهيم و مظهر دين توحيد خدا و وحدت خلق -در تاريخ اسلام پديد امد شعاري كه اسلام در برابر شرك مظهر اشرافيت و مصلحت -با ان اغاز شد .

و تشيع اسلامي بودكه با"نه"علي بزرگ -وارث محمد و مظهر اسلام عدالت و حقيقت- در تاريخ اسلام چهره خود را مشخص كرد ونيز جهت خود را"نه" ای كه وي در شوراي انتخاب خليفه در پاسخ عبدالرحمن-مظهر اسلام اشرافيت و مصلحت -گفت 0

تشييع را مي توان به دو بخش يكي از قرن اول تا اغاز حكومت صفوي ويك بخش از حكومت صفوي به بعد تقسیم کرد . در نيمه اول قرن هشتم كه حكومت مغول پس از قتل عام هاي وسيع بر مردم ايران حكومت مي كرد و در شهرها نيز علماي مذهب يا در خدمت حكماي مغول در امده بودند و خلق را به نام "مذهب حقه سنت و جماعت " به تسليم در برابر حكام مسلمان شده اي مي خواندند كه همچنان چنگيزي مانده بودند و گروهي نيز كه تقواي انان را از همدستي با حكام و ستمكاران منع شده بود به انزواي زهد خزيده بودند و غير مستقيم راه صاف كن تجاوز بودند 0

در اين هنطام واعظي سلمان وار در جست و جوي حقيقت بر مي خيزد و از همه ي مدعيان زمان سراغ مي گيرد نخست نزد بالوي زاهد مي رود , زهد را سكوت در برابر ظلم مي بيند و چه بي شرمي است كه انسان در جهنم پيرامونش ضجه اسيران و فقر گرسنگان و تازيانه ستم را بر گرده بيچارگان ببيند و به جاي نجات انان به فكر نجات خود باشد .

از او مي گريزد و نزد ركن الدين عماد الدوله به سمنان مي رود 0 تصوف را نيز چون زهد مذهب فرار از واقعيت ها مي يابد 0 شيخ بيزار از اين ها كه كباده مذهب و روحانيت مي كشند به عنوان يك مسلمان مسئول مردم و اگاه از زمان اسلام "علي" را انتخاب مي كند و مذهب اعتراض و شهادت را0به سبزوار مي ايد و در مسجد جامع شهر خانه مي كند و انجا به وعظ مي پردازد واعظي كه سر شورش دارد و شورشي كه پشتش يك ايمان ويك تاريخ سرخ نهفته :تشيع

توده هاي مردم اندك اندك اگاه مي شوند و در نتيجه يك قدرت تهديد كننده بوجود مي اورند .

ملاهاي رسمي به كار هميشگي خود اغاز مي كنند: شايعه سازي و سپس فتوي و در اخر ذبح شرعي

اين شيخ در مسجد حرف دنيا مي زند .

اين شخ در مسجد حدث مي زند وبه خانه خدا اهانت مي شود.

دامنه شايع سازي بالا مي گيرد ولي دعوت شيخ هر روز دل هاي محروم و دردمند رو ستائيان را بيشتر به خود جذب مي كند .

تا اينكه سحرگاهان او را در مسجد كشته مي بينند .

پس از او بي درنگ شاگرد وي شيخ حسن جوري به صورت مخفي كارش را ادامه مي دهد و همه جا بذر انقلاب اگاهي و انقلاب را بر مبناي تشيع مي پاشد .

زمينه فكري اكنون اماده است وانقلاب در زير پوشش تقيه به انتظار مي كشد .

خواهر زاده حاكم وارد ده باشتين , دهي در جنوب غربي سبزوار می شود .

از انان طعام مي خواهد

مي اورند

شراب مي خواهد

مي اورند

مهمانان مست مي شوند و شاهد مي خواهند

انفجار اغاز مي شود

ميزبان به سوي روستائيان شيعي مي رود و فرياد مي كند كه حاكم زنانتان را مي خواهد چه پاسخي مي دهيد :

ما سر بر دار مي نهيم و اين ننگ را نمي پذيريم و شاهد ما براي دشمن شمشير ماست .

انها رايكجا مي كشند و چون مي دانند راه بازگشتي نيست ترديد ندارند .

روستائيان به شهر مي ريزند جنگ با سپاه مغل و فتواي ملاهاي مذهب حاكم و پيروزي دهقانان انقلابي .

و نخستين بار نهضتي انقلابي بر بنياد تشيع علوي عليه سلطه خارجي و استحمار داخلي براي نجات ملت اسير و نجات توده هاي محروم وبا شعار عدالت و فرهنگ شهادت و به رهبري دهقانان هفتصد سال پيش از اين برپا مي شود و پيروز مي گردد .

و اين اخرين موج انقلاب تشيع علوي بود "تشيع سرخ" كه هفتصد سال تجلي روح انقلابي ازادي خواهي عدالت و مردم گرايي و مبارزه اشتي ناپذير با جور , جهل و فقر بود.

يك قرن بعد صفويه امد وتشيع از" مسجد جامع توده " برخاست و در "مسجد شاه " همسايه ديوار به ديوار "قصر عالي قاپو " شد.

و"تشيع سرخ"

"تشيع سياه " گشت.

و مذهب "شهادت "

"مذهب عزا "
منبع : http://shariatiha.blogfa.com
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
http://j2me.blogfa.com
 
From Shariati
بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
 :: بحث های متفرقه :: بحث های از هر دری سخنی-
پرش به: